Radius: Off
Radius:
km Set radius for geolocation
Search

Šta treba da znaju roditelji MALIH SPORTISTA

Šta treba da znaju roditelji MALIH SPORTISTA

Veliki broj dece učestvuje u sportskim aktivnostima, što je odlično! Mnogo je vaših pitanja koja su vezana za pripremu deteta za treninge, pa smo izdvojili najinteresantnija.

trening

Foto: Flickr

Koje je doba dana najpogodnije za treniranje?

Kada govorimo o kolektivnim sportovima, roditelji  teško mogu da utiču na vreme treninga ili utakmica.

Trebalo bi izbeći velike fizičke napore u ranim jutarnjim i kasnim večernjim satima.
Rano jutro nije vreme za naporne treninge – tada se organizam polako budi, pa ekstremni napori nisu preporučljivi za dete.
Kasno uveče takođe ne valja, jer je vreme za postepeno smirivanje funkcija organizma i spavanje, a ne za velike fizičke napore. Sa druge strane, «adrenalinska reakcija» posle sportske aktivnosti traje u mozgu par sati, pa nije lako zaspati posle večernjeg treninga, iako je dete fizički umorno i iscrpljeno.

Kako većina dece ima «smenski rad» u školama, najbolje bi bilo trenirati u intervalu od 10 do 20 časova. Ipak, obično nije tako.

Kako dete da jede pre treninga?

Ishrana dece koja se aktivno (ozbiljno) bave sportom je posebna i duga priča. Sledi nekoliko osnovnih principa koje treba poštovati.

  • Vreme od obroka do treninga

Dete ne sme da ima «jak» obrok najmanje dva sata pre intenzivnog napora.

Od obroka do treninga treba izbegavati «brze šećere» – med, čokoladu i slično. To je naročito opasno ako se uzima neposredno pred trening.

Brz prodor šećera u krv dovodi do brzog izlučivanja insulina, koji «uteruje» šećer iz krvi u ćelije. Tako detetu pada nivo šećera u krvi baš na treningu ili utakmici, što je veoma neprijatno. Javlja se drhtavica, malaksalost, osećaj gladi i nervoza – pa od sporta ništa!

  • Obrok pre treninga

Obrok treba da bude sastavljen od «sporih šećera» – najbolje su testenine. One imaju ugljene hidrate koji se postepeno oslobađaju iz creva i tako daju neophodnu energiju detetu tokom celog treninga ili utakmice.

Predlog: integralna testinina sa prelivom od maslinovog ulja, sir ili meso «odozgo» – i obrok je tu. Dozvoljene su maštovite kulinarske akrobacije, ali bi «baza» obroka valjalo da bude od testenine.

A voda, da li sme da se pije pred trening?

Voda je obavezna!

Bez vode nema života. Pošto dete tokom napornog fizičkog vežbanja gubi vodu znojenjem (ali i na druge načine), izuzetno je važno da blagovremeno «napuni rezervoare». Naravno, ne treba da popije litar vode pred trening ili utakmicu, ali dete ne sme da bude žedno. Pola sata pre velikog napora, dete bi trebalo da popije par čaša vode, čak iako nije žedno.

Šta dati detetu da pojede ako ima trening rano ujutru?

Prvi jutarnji trening ne sme da bude prekomerno jak. U kolektivnim sportovima se najčešće praktikuju lagano istrčavanje.

Zato nije dobar stav: «Jak doručak, pa na trening». Punog stomaka se ne može ni na lagano trčanje. Jedna banana, čaša sveže ceđenog voća je sasvim dovoljno. Za dobar doručak ima vremena posle tuširanja!

Ass.dr Goran Vukomanović, pedijatar/Moj pedijatar

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa